søndag 27. mai 2012

HAGEVANDRING MAI 2012.

Mai måned har vært en riktig flott måned for oss «hagefolk».
Deilig vær og temperatur som flere dager har krabbet opp i mot 30 grader.
Da må alle ledige stunder nytes i hagen, helt umulig å holde seg inne slike dager.
For meg er livet toppers når jeg er skitten på fingrene og har jord mellom naglene.

Mange snakker om grønne fingrer, men jeg har observert at mine til stadighet er sorte når jeg er ledig fra jobb.
En hage skal ikke stå til pynt, den skal brukes og nytes av både voksne og barn i alle ledige stunder./ Laila
En agurkplante og en tomatplante. Trygt plasert i drivhuset. Ikke rare greiene ennå, men de kommer :)

Salix er et vakkert tre og et godt valg i steden for oliventre. Trives også godt i potter og kar.  Oliventre har jeg dårlig erfaring med, ikke så lett å få til hos oss i alle fall:(



Vi har flere blåbærbusker. De er verkelig gavmilde. Masse blåbær hvert år. MUMS!!!!

Jordbærpletten min spadde jeg opp i fjor og plantet nye planter. Ser ut til at de kommer fint. Gulrøtter er sått i det ene beddet og praktmalva i det andre. Praktmalva er et sikkert kort. Hardfør, riktblomstrende og høye planter. Den er et sikkert innslag hvert år i hagen vår.

Rabarbaraene er bare kjempestore. Si i fra om det er noen som vil ha :) Har allerede gitt bort masse.

Sådde noen frø for bare få dager siden, bl.a agurk. Spirer fort :) takket være det lille ekstra drivhuset som står i solveggen.

Et solbærtre er også blitt plantet i vår.

Har plantet to fagerbusker. Dette er busker man finner i gamle hager. De er bare sååå skjønne (se innfelt bildet til venstre). Håper de vil trives hos oss. Det tar tre år før man kan vente blomstring, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Klematisen har allerede begynt å blomstre.

I utkanten av hagen i skugge under trærne har jeg plantet høyt gress/strå og liljer. Ser ut til at de kommer til å trives her :)

Har plantet hengepelargonia i altankassene mine dette året også :) Har litt dårlig fantasi her, men det er i alle fall et sikkert kort til altankasser. Hardføre og ikke minst vakre når de får vekse til.
Blomsterbeddet har blitt fylt igjen med singel. Jeg var så lei av å luke ugress så da var dette en praktisk løsning. Det gamle steinkaret skal etterhvert fylles med vann og brukes til fuglebad.

Hengekøyen er plasert i skyggen mellom frukt-trærne. Den er flittig i bruk av alle i huset.

En liten fredelig plett i hagen hvor man kan sitte i hammocken og fundere over livet. 

 Drivhuset ble tatt med fra eiendommen vi flyttet fra for 7 år siden. I fjord fikk jeg det om sider opp igjen:)
Har en drueranke, en tomatplante og en agurkplante i drivhuset dette året. Det får rekke. Jeg vil også ha plass der inne :) pluss at jeg har plasert to gode stoler og et bord der, og en krystallkrone i taket :)

Min flotte Afrodite of Milos. Drueranken i bakgrunnen. Den har allerede fått masse drueklaser :)

En gammel stubbe fungerer godt som pidestall.
Retro pelargoner plassert i en gammel jernpotte jeg kjøpte på et marked i utlandet for mange år siden.

Utsikten til hagen fra terrassen.

Utsikt til hagen fra terrassen.

En hage skal være til nytte og glede. IKKE TIL PYNT !!!

Allerede sååå stor og vi er ennå i mai mnd :)

Et gammelt sink kar med hortensia og en gammel trille som er både til nytte og pynt




3 kommentarer:

  1. So nydeleg du har det ute!!!Ei fryd for auget:)
    Drøymer om ei hengekøy i hagen eg også...
    Klem frå Mette.

    SvarSlett
  2. Lekkert og stemningsfult!!

    Birte

    SvarSlett
  3. Takk for positiv tilbakemelding :) Hagen er stor og deilig. Vi har plass til både nyttevekster og prydvekster pluss at det også finnes en tumleplass. Krysser fingrene for at det skal bli mange fine dager i sommer slik at vi kan få være mye ute. Både i fjord og året før var været trist på østlandet :( Klem Laila

    SvarSlett